در سطح جهانی، داده ها نشان می دهد که میزان مشارکت زنان (۱۵ سال به بالا) در نیروی کار، در دهه گذشته به آرامی در حال نزول بوده است.

در پنج سال آینده به ازای هر ۵ نفر، تنها یک زن وارد بازار کارِ هند خواهد شد

طبق مطالعه ای که اخیراً توسط شرکت ملی توسعه مهارتهای کاری (ان اس دی سی) انجام شده است، در پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۳ که تعداد نیروی کار هند به اوج خود می رسد، از هر پنج نفری که از گروه سنی ۱۵ تا ۳۰ ساله وارد بازار کار می شوند، تنها یک نفر، زن خواهد بود. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۳ تعداد ۷۰ میلیون نفر که در بازۀ سنِ اشتغال هستند (۱۵-۵۹ سال) وارد بازار کار شوند، که از این تعداد ۸۴.۳ درصد، یعنی ۵۹ میلیون نفر، از گروه سنی ۱۵-۳۰ سال خواهند بود.

در حالی که بررسی دوره ای نیروی کار(ان اس او) نرخ مشارکت زنان (۱۵ سال به بالا) را در نیروی کار ۲۳.۳ درصد تخمین زده است، اما در مقایسه با سایر کشورها، عدم توازن جنسیتی در بازار کار هند محسوس است. نرخ مشارکت زنان هند در نیروی کار، بسیار پایین تر از سایر اقتصادهای آسیا در سال ۲۰۱۹ است؛ از جمله ویتنام (۷۳ درصد) ، چین (۶۱ درصد) ، سنگاپور (۶۰ درصد) و بنگلادش (۳۶ درصد) . طبق تخمینهای بانک جهانی نرخ مشارکت زنان هند در نیروی کار، به برخی از کشورها نزدیک تر است، از جمله : لبنان (۲۴ درصد) ، پاکستان (۲۴ درصد) ، لیبی (۲۶ درصد) ، تونس (۲۴ درصد) و سودان (۲۴ درصد).

   در سطح جهانی، داده ها نشان می دهد که میزان مشارکت زنان (۱۵ سال به بالا) در نیروی کار، در دهه گذشته به آرامی در حال نزول بوده است. این نرخ  از ۴۹.۰۹ درصد در سال ۲۰۰۹ به ۴۸.۱۱ درصد در سال ۲۰۱۳ و سپس به ۴۷.۶۶ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است. این نکته نیز قابل توجه است که "بررسی دوره ای نیروی کار (پی ال اف اس)" نرخ مشارکت زنان هند را  ۱۶.۴ درصد تخمین زده بود، اما شرکت ملی توسعه مهارتهای کاری (ان اس دی سی) در پیش بینی جدید خود برای پنج سال منتهی به ۲۰۲۳ این نرخ را ۲۰.۱ درصد تخمین زده است که امیدوارکننده تر است.  

توضیح: جامعه هند یک جامعه پدر سالار است و مردان به راحتی می توانند جذب بازار کسب و کار شوند.

روزنامه: ایندین اکسپرس 

کد خبر 5046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =